Цікаво відзначити, що людина в давнину лічила не тільки навколишніми предметами, айрозмірністю цих предметів. Якщо, скажімо, окремо взяте число являло собою довжину, то добутком двох чисел була площа, а добутком трьох — об'єм. Відповідно до цього ще стародавні піфагорійці число, яке було добутком двох цілих чисел, називали плоским, а число, що являло собою добуток трьох чисел,— тілесним.
Число, що було добутком іншого числа самого на себе, називалось квадратом цього іншого числа, а число, яке становило третій степінь іншого числа,— його кубом. Додавати і віднімати дозволялося лише числа «одного виміру». Звідси виник дуже плутаний і незручний принцип однорідності, про який ще говоритимемо, коли мова йтиме про Франсуа Вієта.
Записуючи рівняння ах2 + 2Ьх + с = 0, ми не замислюємось над тим, що таке а, Ь, с — довжйни, площі чи об'єми. А от для математиків часів Вієта діяв «залізний» принцип однорідності: можна було додавати лише об'єми до об'ємів, площі до площ, довжини до довжин. Сучасник Вієта обов'язково зробив би всі члени рівняння числами одного виміру. Так, він мав би писати ах2 -+- 2Ь2х + с3 = 0. Мав би, хоч і не писав, бо тих позначень для квадратів і кубів, які застосовуємо тепер, тоді ще в чистому вигляді не було. Доводилося вставляти слова. Казали, наприклад, що Ь — це пла- но-плоске, с — це солідо-тілесне. Та й самого знака рівності не було, його запровадив згодом англієць Рекорд. Вієт замість знака рівності писав ціле слово «дорівнює». Декарт, видатний французький вчений XVII ст., позначав знак рівності так: зо-.
Отже, були лінійні величини, були квадрати, були куби. А як бути з іншими степенями? . Як, наприклад, назвати четвертий степінь якогось числа? Відповідних розмірностей нема, адже людина живе в тривимірному просторі, тому серед навколишніх речей не можна знайти потрібних інтерпретацій. Але ж вищі степені існували! І ось появляється кумедна термінологія, схожа на ту, до якої вдавалися жителі островів Полінезії, однак цією термінологією користувалися греки, ті самі греки, яких увесь світ вважає своїми вчителями математики. Четвертий степінь числа вони називали квадрато-квадратом, п'ятий — квадрато-кубом, шостий — кубо-кубом і т. д. Хіба це не нагадує лічбу двійками і трійками? Таку лічбу застосовував у своїй славнозвісній «Арифметиці» видатний грецький математик III ст. н. е. Діофант Александрійський.
Подібну термінологію вживали ще довгий час після Діофанта, причому іноді під відповідними термінами замість додавання (квадрато-куб = = 2+3, кубо-куб = 3-|-3) мали на увазі множення (квадрато-куб = = 2-3 = 6, кубо-куб = 3-3=9).
|